مرکز رشد

تعداد بازدید:۲۴۹

مرکز رشد واحد های فناور صنایع فرهنگی - خلاق

مرکز رشد چیست؟
مرکز رشد یا انکوباتور،یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل کرده تاسیس می شود و با ارائه امکانات و تهسیلات عمومی،زمینه پا گرفتن شرکت های جدید را فراهم می کند.استفاده از مراکز رشد،امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می شود امروزه بیش از 3هزار انکوباتور در سراسر دنیا وجود دارد که بیشتر آنها در کشورهای آمریکا و ژاپن مستقر هستند.

هدف از ایجاد مرکز رشد :
1.کمک به کاربردی کردن دستاوردهای علمی و دانشگاهی درحوزه علوم انسانی
2. استفاده هر چه بیشتر از سرمایه انسانی کشور در حوزه علوم انسانی و هنر
3. تلاش در راستای تقویت اقتصاد ملی از طریق ترویج و تقویت صنایع فرهنگی
4. توسعه مفهوم اتاق های فکر میان رشته ای در حوزه های علوم انسانی، هنر و فناوری اطلاعات
5. ایجاد زمینه های لازم در راستای توسعه مفهوم کارآفرینی در حوزه علوم انسانی و تقویت اشتغال پایدار در این حوزه

تعریف صنایع فرهنگی
صنایع فرهنگی به صنایعی گفته می شود که خروجی‌های خلاق و هنری ملموس و ناملموس تولید کنند که دارای پتانسیل تولید ثروت و ایجاد درآمد از طریق بهره‌برداری از دارائی‌های فرهنگی و تولید خدمات و کالاهای دانش‌بنیان هم سنتی و هم نو هستند.و امروزه اصطلاح صنعت فرهنگی به‌معنای توانمند ساختن اقتصادی تولیدات فرهنگی به‌منظور تولید محصول، اشتغال، درآمدزایی و پاسخ به نیازهای مصرف‌کننده است. 
بر اساس آمارهای انکتاد، چین در بین کشورهای در حال توسعه ،به عنوان بزرگترین صادر کننده صنایع خلاق بوده است. صادرات کالاهای خلاق چین با سه برابر افزایش از32 میلیارد دلار در سال 2002 به بیش از 125 میلیارد دلار در سال 2015 میلادی رسیده است که معادل رشد 14.7 درصدی در سال است. 

تقسیم بندی صنایع فرهنگی
1.طراحی (مشتمل بر گرافیک،طراحی لباس،جواهرات،اسباب بازی،نوشت افزار و...)
2. رسانه های صوتی و تصویری (شامل سینما،پویانمایی،تئاتر،موسیقی و ...)
3. رسانه های مجازی (شامل نرم افزار،برنامه های کاربردی موبایل،بازی های رایانه ای،محتوای دیجیتالی خلاق،...)
4. گردشگری و میراث (موزه ها،نمایشگاهها،صنایع دستی،میراث فرهنگی،برنامه های توسعه ای گردشگری و ....)
5. سرگرمی (مشتمل برپارک های موضوعی،مسابقات،جشنواره ها،و...)
6. فناوری های حوزه کتاب و مطبوعات (نظیر نشر الکترونیکی،بانک ها و مقالات موضوعی،و...)
7. هنرهای تجسمی (شامل نقاشی،مجسمه سازی،عکاسی و ...)